Dags för etapp 2 i mätarbytesprojektet
I oktober förra året påbörjade
vi det stora projektet med att byta ut 18 000 elmätare i Lerums kommun.
Nu drar vi igång med bytet i
det vi kallar etapp 2.
Under etapp 1 byttes cirka 3
500 mätare.
- Arbetet flöt på bra även om
vädrets makter, i form av regn, kyla, snö och blåst ibland var utmanande för
montörerna som jobbade med byten utomhus, säger Stefan Bertrandsson som är
projektledare för mätarbytet.
I etapp 2, som pågår mellan
februari och mars, kommer vi främst hålla oss till södra Lerum, området runt
Aspen, Stamsjön, Ryggebol och Härskogen. Här ska vi byta ut 3 500 mätare.
Så här går mätarbytet till
Före mätarbytet
Cirka 1–3 månader före mätarbytet får du ett brev med generell
information skickad till dig som talar om att bytet är på gång. Vi har anlitat
vår partner OneCo för att genomföra alla mätarbyten.
Cirka 2 veckor innan det är dags att byta din elmätare kommer du att få
ett brev från OneCo med mer information om vad som gäller för just ditt
mätarbyte.
Om OneCo behöver din hjälp för att komma åt elmätaren, kommer de att skicka med
uppgifter om datum och tid då du behöver vara hemma. Det går bra att ringa
OneCo och boka om tiden. Kontakta OneCo på telefon 0771-250 350.
Under mätarbytet
För att du ska känna dig trygg kommer teknikerna att
identifiera sig med legitimation och servicebilarna har både Lerum Energis och
OneCos logotyper.
När OneCo byter elmätare kommer strömmen att brytas och det blir ett kortvarigt
elavbrott. Mätarbytet kommer ta ungefär 30 min.
Efter mätarbytet
När mätarbyte är klart lämnar teknikern en bekräftelse
i anslutning till elmätaren. Den talar om när bytet skedde och visar till
exempel var du hittar information om den nya elmätaren.
Det kan förekomma att Lerum Energis egna tekniker eller tekniker från OneCo
vill göra en efterkontroll av installationen av elmätaren. Det görs för att
kvalitetssäkra arbetet. Innan en sådan besiktningen påbörjas kommer de att
knacka på, legitimera sig och informera vad de avser att göra. Det kommer inte
innebära något strömavbrott för dig.
Säkerställ att vi kan nå dig
Bekräfta dina kontaktuppgifter hos oss så fort som möjligt så att vi kan nå dig på ett smidigt sätt inför och under mätarbytet genom e-post eller SMS. Det gör du på Mina sidor eller genom att ringa in till oss på 0302-558 50
Läs mer om mätarbytet och den nya mätaren här!