Hårt arbete lönar sig i form av färre avbrott
Elavbrotten
har det senaste decenniet minskat drastiskt i Lerums kommun. Detta tack vare
ett framstående arbete från Lerum Energis sida som sett till att återinvestera
vinsten i att stärka upp och säkra elnätet. Allt för att du som kund ska ha ett
stabilt elnät och slippa elavbrott.
Vi förvaltar mer än 130
mil ledningar och närmare 350 transformatorstationer för att våra 18 500 kunder
ska kunna leva sitt liv utan avbrott. Varje dag, året om underhåller vi och
utför nödvändiga investeringar och utbyggnader i nätet. Det gör att vi idag har
få avbrott och kan genomföra snabbare åtgärder om fel skulle uppstå.
När vi
pratar avbrottsstatistik ligger fokus på SAIDI (genomsnittlig avbrottstid i
minuter per kund under ett år) och SAIFI (genomsnittligt antal avbrott per kund
under ett år). Detta baseras på uppgifter om avbrottsstatistik som alla
nätbolag är skyldiga att skicka in till Energimarknadsinspektionen i mars varje
år.
I SAIDI och SAFI räknar man in både planerade avbrott och driftstörningar.
Under 2021
hade vi på Lerum Energi väldigt fina siffror och låg mycket bättre till än det
nationella genomsnittet. I Lerum hade vi en avbrottstid på 19,01 minuter per
kund medan det nationella snittet låg på 75,17 minuter. Även antal avbrott var till
vår fördel där vi låg på 0,25 avbrott per kund samtidigt som det på
nationell nivå låg på 1,09 avbrott per kund. Hos oss i Lerum var även
majoriteten av avbrotten planerade medan på nationell nivå var majoriteten av
avbrotten driftstörningar.
- Arbetet vi har lagt ned är av varierande karaktär. Den största
insatsen som gjorts är att vi grävt ned och kablifierat stora delar av högspänningsnätet.
Fortfarande återstår en del arbete med detta, men det försvinner mer och mer
luftledning för varje år som går. Denna så kallade vädersäkring gör att vi i mindre utsräckning
är utsatta för fallande träd på ledningar och liknande, säger
Frida Vånder, Nätchef på Lerum Energi.
- Vi bygger även om våra nätstationer för att öka driftsäkerheten. Vi
sätter in nya ställverk och transformatorer, och installerar även ny utrustning
såsom felströmsindikering och fjärrstyrning, vilket innebär att vi snabbare kan
upptäcka och koppla förbi fel i nätet och minska kundpåverkan betydligt. Långt
ifrån alla nätstationer har dock denna utrustning, men det blir också fler och
fler för varje år, fortsätter Frida.
Läs gärna mer om arbeten som gjorts för att stärka upp elnätet: