2021-08-20

Möt vår Marknads- och Kundservicechef Jenny Nordlund

Vi fortsätter vår serie med personporträtt av trevliga medarbetare här på Lerum Energi. Nu är det dags att presentera Jenny Nordlund, Marknads- och Kundservicechef med stort driv och spring i benen.

Jag heter Jenny Nordlund och är Marknads- och Kundservicechef här på Lerum Energi. Mycket av mitt arbete handlar om att säkerställa att våra kunder får ut den bästa kundupplevelsen av oss på Lerum Energi. Att leda och stötta mitt team – vi vill arbeta lokalt och nära våra kunder och ge alla våra kontakter information på bästa sätt i allt från elhandelförsäljning av vattenkraft till frågor om elnät och fjärrvärme.
Vi hanterar företagets sociala medier, annonsering, sponsorupplägg, inkommande telefoni och mejlhantering och förser kunderna med korrekta fakturor mm.  

Jenny med älskade katten Kruse (som är en hängiven kollega under distansarbete)

Vilket var ditt allra första jobb?
- Jag var inte särskilt gammal när jag började att plocka jordgubbar, på den tiden kunde man börja jobba i väldigt unga år. Varje dag var som en tävling för mig och jag ville alltid vara den som plockat flest jordgubbar och tjänat mest under veckan. Det var en fröjd att tjäna sina första 100-lappar! Under gymnasietiden jobbade jag extra i en kiosk och gatukök. Det var väldigt trevligt att få tjäna lite extra pengar och att få vara social och ge god service till kunder. En jättekul och lärorik erfarenhet!

Nu har jag jobbat här på Lerum Energi i snart två år. Jag sökte mig hit då jag ville arbeta med något som var viktigt på riktigt för människor och klimat. En känsla som blev allt starkare med åren efter många år i olika säljorganisationer där jag kände att mitt driv kunde komma väl till pass även för klimat och miljö. 

Det händer så otroligt mycket spännande på energiområdet och det är väldigt roligt att få vara mitt uppe i den teknikutveckling som sker här och nu. Ingen dag är den andra lik. Jag tycker om att kommunicera ut vad som händer här på Lerum Energi så att kunderna kan följa med på allt som sker och vi kommer fortsätta jobba aktivt med att öppna upp vårt företag allt mer. Det är verkligen jätteroligt att våra kunder är så engagerade då vi ju faktiskt är till för dem och vårt lokalsamhälle! 

Vilken kompetens och egenskaper är viktiga att ha med sig om man vill
jobba som Marknads- och Kundservicechef?

- Det viktigaste är att man har ett tydligt driv och att man vill åstadkomma något bra ihop med andra människor. Kärlek och intresse för personal och individer är minst lika viktigt som förmåga att tänka strategiskt för att bygga ett bra team med gemensam målsättning. Jag är själv utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg vilket absolut kan vara en bra grund för en väg in i den här rollen. Arbetslivserfarenhet inom marknad och kundservice samt sälj- och ledarskapsutbildning är mycket bra att ha med sig om man vill leda ett team.

Vad gör du helst när du checkat ut från jobbet?
- Jag har alltid gillat att springa och röra på mig och då helst tillsammans med min familj. Det får mig att må bra och gör att jag kan ladda på med go energi. Det är så kul att se att mina barn också gillar ett aktivt liv så efter skola och jobb blir det en hel del träning för familjen, alltifrån ridning till löpning och rullskidor. På vintern åker vi gärna skidor, både längd och slalom. Det händer att jag ibland landar lite i TV-soffan och då kan ett avsnitt av ”På spåret”, ”Sommar med Ernst” eller ”Mästarnas Mästare” vara trevligt. 

Till sist, har du någon dold talang?
- Jag tecknar och målar gärna små tavlor – det är kanske ingen talang men en väldigt skön avkoppling!