Möt vår Marknads- och
Kundservicechef Jenny Nordlund
Vi fortsätter vår serie med
personporträtt av trevliga medarbetare här på Lerum Energi. Nu är det dags att
presentera Jenny Nordlund, Marknads- och Kundservicechef med stort driv
och spring i benen.
Jag heter Jenny Nordlund och är
Marknads- och Kundservicechef här på Lerum Energi. Mycket av mitt arbete handlar
om att säkerställa att våra kunder får ut den bästa kundupplevelsen av oss på
Lerum Energi. Att leda och stötta mitt team – vi vill arbeta lokalt och nära
våra kunder och ge alla våra kontakter information på bästa sätt i allt från
elhandelförsäljning av vattenkraft till frågor om elnät och fjärrvärme.
Vi
hanterar företagets sociala medier, annonsering, sponsorupplägg, inkommande
telefoni och mejlhantering och förser kunderna med korrekta fakturor mm.
Jenny med älskade katten Kruse (som är en hängiven kollega under distansarbete)
Vilket var ditt allra första
jobb?
- Jag var inte särskilt gammal
när jag började att plocka jordgubbar, på den tiden kunde man börja jobba i
väldigt unga år. Varje dag var som en tävling för mig och jag ville alltid vara
den som plockat flest jordgubbar och tjänat mest under veckan. Det var en fröjd
att tjäna sina första 100-lappar! Under gymnasietiden jobbade jag extra i en
kiosk och gatukök. Det var väldigt trevligt att få tjäna lite extra pengar och
att få vara social och ge god service till kunder. En jättekul och lärorik
erfarenhet!
Nu har jag jobbat här på Lerum
Energi i snart två år. Jag sökte mig hit då jag ville arbeta med något som var
viktigt på riktigt för människor och klimat. En känsla som blev allt starkare
med åren efter många år i olika säljorganisationer där jag kände att mitt driv
kunde komma väl till pass även för klimat och miljö.
Det händer så otroligt mycket
spännande på energiområdet och det är väldigt roligt att få vara mitt uppe i
den teknikutveckling som sker här och nu. Ingen dag är den andra lik. Jag tycker
om att kommunicera ut vad som händer här på Lerum Energi så att kunderna kan
följa med på allt som sker och vi kommer fortsätta jobba aktivt med att öppna
upp vårt företag allt mer. Det är verkligen jätteroligt att våra kunder är så
engagerade då vi ju faktiskt är till för dem och vårt lokalsamhälle!
Vilken
kompetens och egenskaper är viktiga att ha med sig om man vill
jobba som Marknads-
och Kundservicechef?
- Det viktigaste är att man har
ett tydligt driv och att man vill åstadkomma något bra ihop med andra
människor. Kärlek och intresse för personal och individer är minst lika viktigt
som förmåga att tänka strategiskt för att bygga ett bra team med gemensam
målsättning. Jag är själv utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg
vilket absolut kan vara en bra grund för en väg in i den här rollen. Arbetslivserfarenhet
inom marknad och kundservice samt sälj- och ledarskapsutbildning är mycket bra
att ha med sig om man vill leda ett team.
Vad gör du helst när du checkat
ut från jobbet?
- Jag har alltid gillat att
springa och röra på mig och då helst tillsammans med min familj. Det får mig
att må bra och gör att jag kan ladda på med go energi. Det är så kul att se att
mina barn också gillar ett aktivt liv så efter skola och jobb blir det en hel
del träning för
familjen, alltifrån ridning till löpning
och rullskidor. På vintern åker vi gärna skidor, både längd och slalom. Det
händer att jag ibland landar lite i TV-soffan och då kan ett avsnitt av ”På
spåret”, ”Sommar med Ernst” eller ”Mästarnas Mästare” vara trevligt.
Till sist, har du någon dold
talang?
- Jag tecknar och målar gärna små
tavlor – det är kanske ingen talang men en väldigt skön avkoppling!