Stundande mätarbyte i Floda och Tollered
I augusti påbörjar vi mätarbytet för våra nätkunder i Floda och Tollered. Här ska vi byta ut 2 700 mätare.
I dagarna kommer vi att skicka ut information om detta, så håll koll i brevlådan!
Så här går mätarbytet till
Före mätarbytet
Cirka 1-3 månader före mätarbytet får du ett brev med generell information skickad till dig som talar om att bytet är på gång. Vi har anlitat vår
partner OneCo för att genomföra alla mätarbyten.
Cirka 2 veckor innan det är dags att byta din elmätare kommer du
att få ett brev från OneCo med mer information om vad som gäller för just ditt
mätarbyte.
Om OneCo behöver din hjälp för att komma åt elmätaren, kommer de att skicka med
uppgifter om datum och tid då du behöver vara hemma. Det går bra att ringa
OneCo och boka om tiden. Kontakta OneCo på telefon 0771-250 350.
Under mätarbytet
För att du ska känna
dig trygg kommer teknikerna att identifiera sig med legitimation och
servicebilarna har både Lerum Energis och OneCos logotyper.
När OneCo byter elmätare kommer strömmen att brytas och det blir ett kortvarigt
elavbrott. Mätarbytet kommer ta ungefär 30 min.
Efter mätarbytet
När mätarbyte är klart
lämnar teknikern en bekräftelse i anslutning till elmätaren. Den talar om när
bytet skedde och visar till exempel var du hittar information om den nya
elmätaren.
Det kan förekomma att Lerum Energis egna tekniker eller tekniker från OneCo
vill göra en efterkontroll av installationen av elmätaren. Det görs för att
kvalitetssäkra arbetet. Innan en sådan besiktningen påbörjas kommer de att
knacka på, legitimera sig och informera vad de avser att göra. Det kommer inte
innebära något strömavbrott för dig.