Här listar vi de vanligaste frågorna om faktura. Om du saknar något eller funderar kring något annat i vår verksamhet är du välkommen att höra av dig till oss.
Du kan få din faktura som e-faktura, e-postfaktura, pappersfaktura och betalning via autogiro. Oavsett vilket alternativ du väljer så tar vi inte några fakturaavgifter.
Du får den 1 gång i månaden.
Om du har oss även som elhandelsleverantör får du endast en faktura. Har du en annan elhandelsleverantör får du endast elnätet specificerat på fakturan ifrån oss.
Här kan du läsa vad de olika posterna på din faktura betyder.
Vad betyder fakturan?
För att ta reda på varför en dragning misslyckats tar du kontakt med din bank, det kan bero på flera olika anledningar.
Vid utebliven betalning behöver du kontakta oss så hjälper vi dig med de uppgifter du behöver för att betala fakturan manuellt.
Du kan välja mellan e-faktura, e-postfaktura, autogiro eller pappersfaktura.
Är du företagskund så kan du även välja EDI eller Peppol.
Det du får med posten är en specifikation med uppgifter om hur mycket du förbrukat de gångna månaderna, totalbelopp samt vilket datum vi drar beloppet från ditt bankkonto. Vill du hellre ha specifikationen via mejl mejlar du till oss på kundservice@lerumenergi.se
Ladda ner vår autogiroblankett eller kontakta oss på kundservice@lerumenergi.se så postar vi blanketten till dig.
Autogiroanmälan.pdf
Du kan enkelt se och ladda ner dina fakturor på Mina sidor.
När vi inte har fått in din betalning i tid skickar vi först en betalningspåminnelse. Har vi inte mottagit betalning efter detta skickas ärendet vidare till Svea inkasso som tar över fakturan. Alla frågor gällande denna faktura tar du med Svea 08-735 29 29.
Många kunder väljer att få sin faktura betald via autogiro. Det innebär att Lerum Energi drar fakturabeloppet från ditt konto på förfallodagen. Autogiro i kombination med att få fakturan skickad till din e-post gör att du väljer både ett miljövänligt och bekymmersfritt alternativ. Fyll i blanketten och skicka in till oss.
E-faktura anmäler du själv via din bank. Du får upp och betalar fakturan i din internetbank. Fakturan kommer till dig senast dagen efter att faktureringen är gjord.
Du får e-postfakturan bifogad som PDF-fil till din e-postadress. Fakturan kommer till dig samma dag som den görs. Detta är ett mycket bra komplement till kunder som valt att betala via autogiro då de enkelt ser beloppet som kommer att dras vid månadsskiftet. Mejla oss på kundservice@lerumenergi.se så ändrar vi åt dig.
Du får din faktura via posten. Detta innebär att fakturan kommer till dig cirka 1 vecka efter fakturadatum.
Vi erbjuder just nu inte betalning via Kivra.
Läs mer här om vad de olika delarna på din faktura betyder.