Så går mätarbytet till
Vi kommer jobba efter geografiskt indelade områden för att få så effektiva byten som möjligt. I dagsläget finns ingen möjlighet att prioritera upp ett enskilt mätarbyte.
Före mätarbytet
Cirka 1-3 månader före mätarbytet får du ett brev med generell information skickad till dig
som talar om att bytet är på gång. Vi har anlitat vår partner OneCo för att
genomföra alla mätarbyten.
Cirka 2 veckor innan det är dags att byta din elmätare kommer du att få ett brev
från OneCo med mer information om vad som gäller för just ditt mätarbyte.
Om OneCo behöver din hjälp för att komma åt elmätaren, kommer de att skicka med
uppgifter om datum och tid då du behöver vara hemma. Det går bra att ringa OneCo och boka om tiden. Kontakta dem på 0771-250 350
Under mätarbytet
För att du ska känna dig trygg kommer
teknikerna att identifiera sig med legitimation och servicebilarna har både Lerum Energis
och OneCos logotyper.
När OneCo byter elmätare kommer strömmen att brytas och det blir ett kortvarigt
elavbrott. Mätarbytet kommer ta ungefär 30 min.
Efter mätarbytet
När mätarbyte är klart lämnar teknikern
en bekräftelse i anslutning till elmätaren. Den talar om när bytet skedde och
visar till exempel var du hittar information om den nya elmätaren.
Det kan förekomma att Lerum Energis egna
tekniker eller tekniker från OneCo vill göra en efterkontroll av installationen
av elmätaren. Det görs för att kvalitetssäkra arbetet. Innan en sådan
besiktningen påbörjas kommer de att knacka på, legitimera sig och informera vad
de avser att göra. Det kommer inte innebära något strömavbrott för dig.